Tuesday, June 22, 2010

Isu - Penjara Pudu bakal diroboh

Penjara Pudu ada lukisan yang terpanjang di dunia kan? Iaitu sepanjang 384 meter dan tinggi 4.5 meter yg telah dilukis oleh banduan dengan menggunakan 2,000 liter cat. Historical building kot Penjara Pudu nie. Memanglah nama pun penjara, tempat orang2 bersalah dipenjarakan, dikurung, menjalani hukuman. Sounds not so good kan? But when it comes to historical value, I rasa kita dah kehilangan salah satu bangunan bersejarah di Malaysia.

Apakah ini propaganda pihak tertentu? Hmm..It used to be a museum kan? Ohh..I memang budak building surveying dan I memang minat sejarah. So I concern lebih sket bab2 bangunan2 sejarah nie.Ermm..Kenapa roboh jugak? Dushh..sayangnye. Walaupun I takut jugak bila tengok Penjara Pudu ni macam haunted mansion, tapi bila nak dirobohkan rasa sangat sayang okey!

Ini adalah antara komen2 rakyat yang tidak bersetuju dengan tindakan merobohkan Penjara Pudu dan mahu ianya dikekalkan sebagai aset warisan negara di masa akan datang.
“Jika bangunan ini dibaik pulih dan dibuka kepada umum saya rasa ia boleh memberikan hasil kepada negara,” ~ Yusof Isa, 60 (Pesara)
 “Kalau di luar negara contohnya di China, England dan beberapa negara Eropah lain bangunan bersejarah seperti ini akan disimpan dan dipulihara dan dijadikan sebagai warisan untuk tarikan pelancong,”~ Siti Zaleha Sheikh Mohamad, 45 (Kakitangan Kerajaan)
"Tak boleh ke kita kekalkan facade sedia ada bangunan ini yang memaparkan mural lukisan banduan2 yang terpanjang di dunia? Kenapa mahu dirobohkan semua? Apa kata pintu utama penjara ini dikekalkan macam Kota A'Famosa. At least, ada juga tinggalan bersejarah negara kan? Or refurbish/redevelop balik Penjara Pudu nie jadi something yang boleh jadi hasil kepada neagara ~ Balkidz, 25 (Pelajar) <-- yang ni interview diri sendiri okey!

Namun, biar apapun kata-kata dan suara rakyat, kerajaan telah membuat keputusan muktamad. Penjara Pudu yang berusia 120 tahun itu tetap dirobohkan. Berikut sedikit petikan mengenai ulasan kenapa Penjara Pudu tetap dirobohkan.
KERAJAAN tidak bercadang menjadikan Penjara Pudu sebagai tapak warisan kerana kewujudannya tidak dianggap sebagai sesuatu yang boleh dibanggakan rakyat negara ini. Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussein, berkata kerajaan juga tidak berhasrat untuk membina muzium di tapak itu untuk membolehkan generasi akan datang mengetahui sejarah kewujudannya yang dibina pada 1895.
“Kerajaan sudah meneliti perkara ini dan membuat keputusan tapak ini bukan tapak warisan dan tidak akan dijadikan tapak warisan negara.
“Mungkin banyak benda lain boleh dibanggakan berbanding sebuah penjara walaupun ia sebuah bangunan lama,” katanya menjawab soalan tambahan Fong Kui Lun (DAP-Bukit Bintang). Fong dalam soalannya ingin mengetahui kemungkinan kerajaan akan memulihara sebahagian bangunan penjara yang berusia 115 tahun itu untuk dijadikan bangunan dan tapak warisan bagi generasi akan datang supaya mengetahui sejarah penjara dan pembangunan Kuala Lumpur seperti dilakukan Korea Selatan.
 Sumber: Berita Harian



Nasi dah jadi bubur. Kerja-kerja merobohkan ini berjalan daripada jam 10 malam hingga 5 pagi selama 4hari berturut2 mulai malam semalam. So that, tunggu dan lihat je la usaha melebarkan jalan yang cadangnya mahu dilakukan disitu. Oh, siap ada laluan bawah tanah. Ermm..dah siap nanti macam akan ada plak kes2 orang "kena kacau" di laluan bawah tanah itu.. hihi.. Okey, jokes!


Lagi berita di Malaysian Insider diSINI

BisikChenta :  Nak tengok lepas ni jam tak Jalan Pudu-Jalan Imbi-Jalan Hang Tuah tue.. :p

7 comments :

  1. memang!!Heritage dah tak ada di situ

    mase pegi TS,msk toilet tingkat 10..kat tingkap nmpk penjara pudu dari atas...sume dah tgk kenangan :(

    ReplyDelete
  2. memang pun boleh dijadikan tempat bersejarah..tp bila dah kena roboh, mmg xda dah la...dah beratus tahun kan? kalau negara luar, benda2 mcm ni la dijaga..pelancong bukan dtg sini suka tgk bangunan canggih manggih tp dorg lebih suka benda2 yg bersejarah..

    ReplyDelete
  3. kompem still jam..!! lelebih lagi kaLo dibangunkan mall kat situ..oohh..dapat dibayangkan nanti..jaLan tu dah cukup sempit.. ni nak buat cntrctn baru pulak.. bergande jam jadi nyer... :)

    ReplyDelete
  4. sy pun suka tgk penjara tu..walaupun rs seram semacam je..selalu jln2 kaki dr imbi ke hg tuah konon bestlah...he.
    kak, nanti nk cedok entry sikit ye...nk letak gmbr di pudu tu..hoho

    ReplyDelete
  5. sis PiA
    ~ akak nampak dr atas la yer? mesti macam syahdu je kan?

    pn farah
    ~ yess..agreed! ade tourist komen kat bernama, kenapa nak robohkan tmpat heritage nie..sbb diorg dtg pun nak tgok heritage macam tue..

    ReplyDelete
  6. sis @Ty
    ~ lepas ni kalau jam lagi, memang i tak jejak la times, bbplaza, sg wang tue..hihi..

    sis soffya
    ~ haah..agak seram sket kdg2..tapi, bila pikir2 balik, xde ape pun..cume kite punye perasaan je..
    ok, amik la..akk pun ade cedok2 gak~

    ReplyDelete
  7. in agreement with government. tak ada bende untuk di banggakan dengan penjara itu. ingatlah. banduan di sana di kurung atas tangisan air mata mangsanya.
    cthnya, sekiranya orang yang kita sayang di aniaya dengan kejam dan okt tersebut menjalani hukuman di sana, adakah kita mahu mengenang tempat itu? yang kita mahu tahu adalah okt telah menjalani hukuman. be fair to the victim.
    * bukan emo. bukan juga victim. just giving open oppinion in voice of the prosecutors. *

    ReplyDelete

Komen lah korang!