Thursday, April 12, 2012

# HotMAMAMission: Masalah Parut / Stretchmarks

Assalammualaikum.
Hai everyone!
Hari nie aku dalam mode gembira sebab, esok balik KL. Yeayy!

Lately, aku dah agak free.
Dah agak bahagia mengamalkan gaya hidup tanpa stress.
Dan ada lah sedikit "me" time.
Sempat aku scrub badan, rasa relax & calm je. Lame hoi tak berscrub, spa bagai.
Tapi dalam sental2 tue, masih buat-buat tak pandang pada satu benda :
STRECTH MARKS!!

So today nak share pasal stretch-marks or parut (lepas bersalin).
I guess every mommy ade kot stretch marks.
Yang takde tue, aku tabikk spring! Pandai korang jaga.
Or memang dah rezeki korang takde stretch marks, baguslah.
Jadi sila ketepi sana main jauh-jauh tak  nak geng! bahaha.

Al-kisahnya, aku dulu masa pregnant, aku seriau tengok perut macam kena cakar.
Bukan stretch marks dah, scratch marks skali. Macam kena cakau dahh!

Mine, worst than this picture okey!

Not even that, aku jugak mengalami masalah kulit gelap yang saangaat teruk.
Mak ni bukanlah cerah/putih sangat dik non. Tanned. Kahkah perasan. Ok tipu je.
Tapi time tu aku rase macam malu gila kot dengan keadaan diri sendiri. Apatah lagi dengan husben.
Ketiak, celah peha, celah lengan, dada, leher, betis aku semua hitam-hitam macam setahun tak sental daki.

Tapi kan, dulu tiap-tiap malam dok sapu BIO OIL.
Abis aku lumur perut setiap malam sebelum tido!
Konon dengan harapan takdelah parut lepas bersalin.
Tapi ade jugak lah hoi parut tue. Musnah harapan!
Masa pantang hari-hari dok belek perut,
Selain dari bertanya BILE NAK KEMPIS?
Aku juga dok tanye BILE NAK HILANG STRECTCH MARKS?
BILA NAK HILANG SEGALA DAKI/HITAM TUE?
STRESS MAK dengan STRECTCH MARKS dan seangkatan dengannya tau!! Hahaha.

Lepas tue, aku mula start pakai PALMER’S COCOA BUTTER STRECTCH MARKS - MASSAGE CREAM.
Masa mengandung aku ade dengar orang suggest jugak start pakai.
Tapi aku macam tak berapa selesa dengan bau die.
So pakai on-off lah. Ikut mood.
Aku start pakai secara berterusan masa dalam pantang, tapi takdelah awal sangat.
Kalau lagi awal aku apply, dah lame hilang agaknya. Cececeh!
Dah nak abis pantang kot ntah aku tak ingat. Tapinya, mase tue pakai tanpa missed lah oi.
Gigih nak hilangkan stretch marks time tue. Tapi untuk parut je lah.

Now, aku still pakai lagi. Aku mula-mula beli yg saiz 125ml mcam kat tue.
So far, memang ketara jugak la perubahan.
Aku sapu 2kali sehari, lepas mandi pagi & malam before tido.
Syukur berhasil. Stretch marks aku memang pudar rossa kauu!
Sekarang just tinggal sket lagi kat area bawah pusat & kat montot sket.
Kat montot tu selulit pun ade gak sebenarnya. Arghh tu pun malas nak pikir!
Yang kat atas pusat, line-line kulit after bersalin tue semua hilang dah.

So memang recommended lah Palmer’s nie :)
Harga kat Guardian kalau ade promo memang berbaloi lah.
Yang 250ml tu dalam RM30++ kot, aku pon tak ingat.

Yang aku selalu beli ni 3-in-1. Masuk  ni dah 3x aku beli.
Ok lah dapt 3 barang harga berbaloi.
Ada sekali  Travel size cream + shea butter.
Tapi packaging dia kadang2 lain2. Ada yg aku tengok die bagi massage oil, lotion, ade bagi EUBOS cream.
Tengok lah korang prefer yang mane, tapi aku suke macam pack kat bawah nie.
Nak tahu pasal product Palmer's baca lah sendiri kat SINI
In fact aku baru beli semalam sebab nak balik KL, nak bawak yg travel size tue. gagaga!

RM35+ dapat 3 barang ni kire ok lah kann?
Source

Yang hitam-hitam ala-ala daki tue, aku tak tahu nak suggest camne.
Aku biarkan aje, dah hilang sendiri.
Mak aku, makcik aku, semua experience masalah nie. Semua cakap akan okey after bersalin.
Tapi bukan abis pantang terus hilang yer. Take time!
Aku pakai Body Shop Olive Scrub je kot.

Kawan aku tak suka sangat bau dia, tapi aku ok jer. HAHA. Beli pun time less, belasah!
First time aku nak beli Sales assistant tu suggest ok utk parut2 & daki, so aku beli jelah. Give a try!

Ade lah nampak kurang sket, just so-so. Tak de beza sangat pon sebenarnya.
Setakat nak feeling2 kulit lembut aje lah.
Last2 aku biar je sebab orang cakap nanti hilang sendiri. Dasar pemalas! Hehehe.
Alhamdulillah, setelah 9 bulan, boleh kata yang kat celah2 tu semua dah kembali ke keadaan asal.

Misi aku seterusnya ialah, kurangkan berat badan!
Ni satu lagi yang stress, tapi buat-buat tak pikir, padahal dalam hati… HAHA.
Kau orang pun tahu kot!
Sabar je lah.

So mommies, korang nak share ke pakai ape hilangkan stretch marks?
Ok dah tu je nak bebel!
Now nak settlekan kerja sebelum bercuti panjangggggggggggg! (haruske press 'G' lame2?)

  BisikChenta: Setelah 9bulan, baru nak sedar badan tak terurus! HAHA.

23 comments :

  1. hi dear, dl sy guna bio oil before bersalin..mmg xde mark hat perut..but yg lain2 tu..b*m esc..time hri bersalin bru ader..sobsob

    ReplyDelete
  2. i pon ade strecth marks pas bersalin.. so blh geng la ye??? huhu...
    dulu i pon ade itam2 tu.. lagi2 dkt ketiak..mak i terkezut tgk ketiak yg cantik tu.. tp pas je abis pantang, terus xde itam2 tu...
    yg skrup pulak, i gune lulur putri binari.. wangi & murah dlm rm15 utk pack baru.. yg pack lama rm 10 je.. berbaloi gak pakai tu..

    ReplyDelete
  3. Nad vit e shaklee dlm 1w dh mula nmpk kurang :D

    ReplyDelete
  4. weh...aku pon still ade strecth mark..yeke jalan gune palmer tuh...ade beli dulu tp loya bau dia...so pkai bio-oil jer...still ade gak lg...now dh xpkai dasar pemalas...laki aku slalu ejek!!!! geram...nk pkai lah kalu ok palmer tuh...adik ku cilok sebab aku xleh bau dia mse preggy! nak pakai2...nak kuwus gak!!!

    ReplyDelete
  5. hahaha sama lew...masa ank dara xpernah da pecah2 bila mengandung hbs semua bhgn pecah2..kat perot jgn ckp lew pecah2 yg teramat sakit merah2 lg...kat peha n momtot mmg banyak...tp lps bersalin sungguh2 nak hilangkan hitam2 semua celah n tempat berjaya jgk..yg bhgn pecah2 tu pon sudah halus dan cerah...:)

    ReplyDelete
  6. actually i pakai pureen punya lotion n bio oil.tp masa rajin je.on n off haha dsr pemalas.i mcm xberapa heran sgt lg pasal stretch marks sbb tgk mcm xde pn. tp br2 ni colleague i tnjuk dia pye stretch marks mak oi..pdhal dia ckp ms pregnant takde lps beranak br nmpk.huhuhu.xla truk tp still xbest la kan.haha.tgu jela dh nk beranak nt nk tgk muncul ke x marks tu.haish

    ReplyDelete
  7. lepas bersalin my stretch mark pon huduh giler..dah macam tembikai, kilat petir semua lahh sbb memang merah2 ke hitam2 tue..uhuhuhu..sapu gak oil2 bio oil la ape laa..tapi tak efek pon..tak ilang pon..pudar pon tak..

    tapi alhamdulillah after a week pki PB, parut merah2 itam2 tue dah hilang..actually beli PB sebab masalah endometriosis, tapi bonus la stretchmark hilang lps pki PB..

    care to skodeng2 my entry extra yg i dapat lps pbi PB..<3

    http://mamafaizzhafran.blogspot.com/2012/01/aku-beli-premium-beautiful.html

    ReplyDelete
  8. ciss xnk kwn dgn aku?hahaha..
    aku rse nsb je kot.aku pn xrajin time preggy dlu.kekdg pkai sekali sehari je.tu pn pkai yg pureen lotion tu.alhamdulillah xde.n tgk ps beranak pn xde muncul gak cuma ade hitam2 je.mle2 aku pkai lg pureen lotion tu,tp ko tau lah,kte ni kn dasar pemalas.haha..aku xcontinue pn pkai.nsb bek kekdg rajin2 aku sental time mandi.so hilang dh le.cuma garis pjg merentang pusat dr ats perut tu je masih2 samar2 lg tunjuk diri.hehehe

    ReplyDelete
  9. aku pun still ado strech mark yg degil....salah diri sndiri sbb x jaga ms time ngandung..huhu..bile tgk perut rase cm ade lakaran seni yg x brp nk seni...berat badan dok maintain je 50kg..nk dpt blk berat time sebelum ngandung payah btl..

    ReplyDelete
  10. mek, mak pun x suka bau palmer koko butter tu.. buweeekk.. since ko kata berkesan, aku pun nk cuba la.. *tapi aku gerenti aku x rajin.. hahhaha*

    ooiii pasal berat badan, stress oooii.. laki aku cakap aku dah ok dah, cuma perut mcm wanita mengandung 4 bulan.. cess.. aku rasa, kt tang perut aku je, ada kot 5 kilo.. stress sampai tarik rambut..

    ooii.. balik KL.. jom jumpa jom..

    ReplyDelete
  11. i pn ade prob ni jgk.. masa preggy, pakai pureen nye..pakai bio oil.. tp naik la jgk.. nk pakai cocoa butter ni, my gynae ckp ade allergic..
    lps bersalin, malu mak dgn diri sndri..lagi2 malu kat hasben..kt perut mmg ada menjalar hitam :(
    tp akhirnya pakai premium beautiful.. alhamdulillah,xpyh sapu hari2,pakai je sbb mmg hari2 kita pakai tu, sekarang dh 60% hilang kot :)

    babe, kalo nk kurangkn berat, jom la try pakai premium beautiful jgk..sambil2 kurangkn stretch mark u, hilangkn la berat tu sekali :)

    ReplyDelete
  12. @ MissRhana said...
    Hello. I pakai je bio oil tu tapi ade jugak parut :(

    @ sOrAnG-SoRaNg pUn Ok
    Boleh geng! Meh main sep2tom2. ketiak i dulu, nak tengok pun i tak hingin! rase hodoh sangat!

    @ Puan nadxoxo
    Nad, I pun amik shaklee Vit E :)

    @ ettyzukhair
    hoiii, laki aku pun suke ejek dulu cakap kena cakar hantu. benci tau! Alah mule2 aku loya gak, pastu layankan aje sebab mcm ade perubahan kan.

    @ ida aziz
    oklah tue. awak memang rajin dek noonn. tak macam akak. pemalas!

    @ LisaLisut
    untunglah u takde. i mase ngandung pun dah macam kulit tembikai. tak sanggup tengok. i pun pemalas lisa hoii. ni konon baru nak sedar diri.

    ReplyDelete
  13. @ syiekin azam
    ohh yeke? baguslah kalau u berkesan dengan cara tu. sakit hilang, parut pun hilang :)

    @ yUmIe
    haha. aku mase pregnant rajin bio oil. yg palmers aku tak suke sgt bau die. ketepi kau sana, tak kawan sebab takde stretch marks ;p

    @ NoraAnne
    kau pun same pegi main jauh2, berat dah 50kg. aku 60kg lebih boleh? HAHA.

    @ thezaila
    aku tak kenan sgt bau die. tapi laki aku kate die suke. HAHAHA. eh tibe? tapi ok jgk lah weh aku rase. aku layankan aje bau tue, janji nak kulit ok balik.

    ps: kalau aku sempat nak jumpa, aku roger k?

    ReplyDelete
  14. nampak gaya kena start pakai palmer's la ni..skrg aku pakai bio oil jer..

    ReplyDelete
  15. saya tak kawin lagi dah ade kat montot..tak tahu la tu strecth mark ke selulit :( tp skrg tgh pakai palmer's..xtahu la ilg ke tak..bru pakai 2 minggu kot..

    bio oil sy pakai kat parut jatuh longkang ms study dulu..dah 2 minggu takde perubahan langsung

    ReplyDelete
  16. saya tak kawin lagi dah ade kat montot..tak tahu la tu strecth mark ke selulit :( tp skrg tgh pakai palmer's..xtahu la ilg ke tak..bru pakai 2 minggu kot..

    bio oil sy pakai kat parut jatuh longkang ms study dulu..dah 2 minggu takde perubahan langsung

    ReplyDelete
  17. Arggh..tgh berduka lara jgk tgk stretch marks yg menstresskn mak ni! Dulu pki palmers Dr kata allergic sbb naik ruam.sapu olive oil je la.dhh tu Ms 8bln br nk timbul..huh..la ni husben dh tny bila nk kembali pd asal sblm ni. Adeyhh..dhla xleh berbengkung g ni..tmbh stress..hoho

    ReplyDelete
  18. salam my sis pakai bengkung premium beautiful..pun boleh hilang jugak...now peknen balik after 4tahun bebas..hahaha///

    ReplyDelete
  19. Salam. Jemput visit blog saya http://vitamincerdik.blogspot.com/2014/01/testimoni-stretch-mark-pudar-dengan.html

    ReplyDelete
  20. Untuk hilangkan Stretch Mark dengan Berkesan, boleh gunakan produk L'Arome(produk berunsurkan buah-buahan), hanya sapukan di tempat berkenaan, insyaAllah akan hilang dalam masa 1 bulan , lawati Facebook Agent L'Arome di bawah:

    http://www.facebook.com/LaromeKulitCantikBadanKurus

    ReplyDelete

  21. Assalam , masalah selulit atau lebih terkenal dengan namanya strech mark memang sangat menganggu bukan ?Habis hilang keyakinan diri tu .Tak apa .Ada cara untuk Menghilangkan Masalah Selulit Anda Dengan Berkesan
    Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

    ReplyDelete

  22. Assalam , masalah selulit atau lebih terkenal dengan namanya strech mark memang sangat menganggu bukan ?Habis hilang keyakinan diri tu .Tak apa .Ada cara untuk Menghilangkan Masalah Selulit Anda Dengan Berkesan
    Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

    ReplyDelete

Komen lah korang!