Wednesday, April 25, 2012

# Tips/Precautions: Outing dengan Anak!

Salam.

Cuba korang imagine jap, kalau tengah jalan-jalan kat shopping mall tibe dengar ada suara budak kecik yang nyaring melalak, apa yang korang fikir time tue?
Aku pernah dulu (sebelum kawen!) cakap dalam hati "Eh, mak bapak budak nie tak reti ke nak diamkan anak tue?" 

Bukan aku tak suka budak, tapi macam pelik & rasa annoying plak jika tangisan tu macam meraung ala-ala kena cubit or tak diberi perhatian je budak tue kan?
Sekarang dah jadi mak, hambik kauuu! Rasa sendiri feeling menggelabah bila anak menangis/buat perangai time ko nak bershopping.

Lately, Batrisya dah pandai ber"tantrum" Ya Allah, sabar je lah aku!
Hari tue balik Melaka, nak shopping kat Jusco, baru beberapa langkah masuk Jusco, dia dah menggeliat dalam stroller. 
Ditambah dengan rengekan manja-manja kucing menandakan mood sudah mahu swing secara tiba-tiba.
Padahal, sebelum kuar kereta, kat parking aku dah bagi susu. Siap dia yang reject sebab tahu dah sampai. Yess, dia memang alert kalau dah sampai satu tempat! Kuat berjalan macam sape lah nie? HAHA.

Mula-mula memang boleh control. Lama-lama dia dah merengek kuat sikit dengan skala 7-richter.
Bagi mainan semua campak keluar stroller. Masa tue dah start blushing lah muka aku.
Masa tu papa Isya dah start geleng kepala. At last, dia angkat jugak anak dara kesayangan.
Bawak dukung + jalan-jalan + terbang dan pelbagai skill lagi lah.
Pastu dia dah merengek kuat lagi sket. Haaa, petanda Tsunami ni. PANIK seketika!
Tapi, bab nie aku dah paham, nie kalau tak kencing, mesti dia berak. Kenal sangat anak sendiri kannn?

So, mencari toilet/baby changing room. Alamak! Aku lupa level berapa, sebab masa datang aku rasa lalu tadi kat sign tue.
At last kitorang jumpa, kat hujung dunia, level atas. Phewww! Kurang sekilo berat aku, walaupun turun naik lift jer.
Tepat dugaan aku, dia berak! HAHAHA. Tak pernah-pernah lah berjalan dia berak, tibe kali nie time aku nak shopping dia buat perangai.

Pastu, aku nak jalan sambung cari baju kerja tak jadi sebab Batrisya dah buat muka letih. Maka pulanglah aku dengan hampa kecewa.
Hubby aku sempatlah beli 2-3 helai. Aku? Nak ke fitting room kejap pun Batrisya dah cebik.

Cancelled plan!

Kesimpulannya, bila bawak baby outing especially kat shopping mall, sila buat dan take note perkara-perkara ini.


1. Make sure anak dah kenyang, pampers tak berat dan bukan dalam keadaan penat sewaktu ingin bershopping! Pegi waktu mood dia tengah fresh :)
 
2. Camkan signage BABY CHANGING ROOM. Kenal pasti kat level mana, wing mana. Kalau tak jenuh kau nak berjalan sambil sorong anak melalak ;p

3. Accessories - Bawak keperluan yang sepatutnya dan secukupnya utk diapers changing. Tak perlu banyak, yang basic jer. Make sure jugak handbag korang cukup besar untuk sumbat semua tue. Ada organizer handbag pon bagus jugak. As for me aku guna Snuggbaby Diapers Clutch (later aku review!) Semua sumbat dalam tu pastu sangkut kat stroller. Comel & stylo pun yoo!

4. Shopping/Fitting - Kalau nak bershopping, make sure plan ape nak beli. Kadang takde masa dah kau nak survey semua brand, nak masuk semua outlet, nak try satu-satu size,design etc, anak kau dah melalak macam diabaikan gitu. Tak ke malu kau? Hahaha. Masa tu orang pulak membebel kata kau tak jaga anak. Dushhh!

5. Makan - Kalau nak dine-in sila make sure bekal untuk anak pun adalah - EBM or solid foods. Macam aku, bawak bekal pegi makan kat KFC boleh? Bukaklah satu-satu tupperware puree + bubur tue. Dah macam berpicnic dah kat situ. Orang pandang, dulik!

6. NIP skills - Ini harus kot! Aku sekarang, asal tempat okey, orang tak perasan sangat pun aku tengah DF. Dulu poyo aje aku pakai Nursing wear. Sekarang ape baju, asal boleh selak aje. Say no to dress yang takde butang. Sebab tulah aku dah takde beli dress sangat sekarang. Macam payah plak aku rasa.

7. Wrap/Carrier - Yang ni option. Batrisya jangan harap nak duduk diam2 dalam wrap ke, sling ke, carrier ke. Dah menggeletis macam ulat nangka, pastu melalak macam kena pukul. Pengsan!
So yang dah jadi mommies macam mane korang + baby pegi outing?
Mommy-to-be, dah ready ke nak menghadapi situasi lebih kurang cam story aku?
Paling penting bagi aku : kena prepare fizikal + mental. Ingat TIPS NIE, jangan mengeluh! :)
Hadapi dengan senyuman.
Till then.

Mama tetap sayang kamu tak kira apepun kamu lakukan :)
 BisikChenta: Tak pernah serik bawak anak berjalan hoii! Quality time kekdahnya.

12 comments :

  1. hehehe..setuju sangat.. lagi 1 kalau dia dh penat..dia tido pun syok.. best je kita menyopping erk..

    ReplyDelete
  2. comel la sgt muka dia tu. malu2 kucing..

    ReplyDelete
  3. okey lg tue kuar ber3. penah try kuar ber2? hahaha cuba la klu berani muhehehe pape pun baby nie kita kasi redah jer la dia jerit kuat mane pun kan haha =D

    ReplyDelete
  4. nk tau pengalaman aku??sila le ke sini:
    http://buahhatisayamrk.blogspot.com/2012/04/baby-pengalaman-keluar-berdua-dengan.html

    hahaha..aku slu gak kne iman berak.tp so far die xpnh jerit nyaring lg.lps cuci aku bg susu.pstu ltk dlm stroller die,tolak jln2 nt die tdo sndri if ngantuk sgt.huhu

    ReplyDelete
  5. Anak akak punya perangai,
    Dah siap cantik-cantik, eloooknye letak bontot dalam kereta mesti dia akan berak.

    7 8 kali dah jadi macam tu. Hangin je rasa sbb dah siap kunci pintu segala bagai, dia berak pulak.

    Lepas tu kalau dalam shoping mall, keje dia ialah suka menjerit dgn suara besar dia tu. Sogan wehh!

    ReplyDelete
  6. nk gelak pn ade nk garu kepala pn ade.skrg ni nk kuar pk bdn sndri je.i dh bygkan kalau nk kuar jln2 lps ni nk kene pack itu ini bgai utk anak.phew....

    anak u ni mcm u eh.suka benauuu bergmbr berposing hahaha

    ReplyDelete
  7. haha...budak dh mkin besar mcm2 ragam...sume list kat ats same cm etty evrytime nk outing..i hv one snuggbaby diaper clutch..ohsem!! hehe..now mmg kne bwk proper thermos siap porridge/snack ameer...kalu xdia buat onar jugak...hehe..kenyang perut senang hati..ameer xpnah yak kt public lah baru perasan...slalu mst kt umah gak..school pon jrg2..dia nk mommy dia gak yg cebok...hari2 mst kt umah..hehehe

    ReplyDelete
  8. @ Chekgu Azrine
    Haah, kalau die tido lagilah heaven! tapi anak I, kalau sampai aje tempat tue, mata terus celik!

    @ Mrs Azhar
    hehe. tq!

    @ Asna
    Belum lagi. hari tu nyaris tapi tak jadi. Memang pun, kdg die melalak, kire panik, tapi redah aje. HAHA

    @ fatrina
    hehehe. tgok lah maknye pun comel. ;p

    ReplyDelete
  9. @ yumie
    kau punye cite aku dah bace tergelak2 hoi! HAHA.

    @ kak Ain
    alahhaaaiii, sian kau kak. mesti cam nak hangin tapi redha je kaN?
    isya suara nyaring oi, pitching tinggi macam mak die. ampunnlah kalau jerit!

    @ Lisa
    yeee! silalah berpikir dan ready yer nak jadi mommy! tak susah tapi mencabar. i kadang barang sendiri yg tertinggal. dok pikir brg anak jer.

    @ etty
    hahaha. bagus kan DC snuggbaby! i loikkee! anak aku ikut mood, kdg berak kat umah, kadang kat umah BS.

    @ Shiqeen
    best? ntah ape bestnye kau ni kin. HAHA. thanks! baca lah lagi!

    ReplyDelete
  10. thanks 4 da tips :) harap2 my baby ok la nnti

    ReplyDelete

Komen lah korang!