Friday, March 8, 2013

# Petua Hilangkan/Redakan Batuk

Salam Jumaat u alls.
Eh, sebelum terlupa Selamat Hari Wanita.
Ntah napa bila hari wanita je aku selalu terbayang muka Dato' Shahrizat. Haha. Ok takde kaitan.


Korangggg, sape ada petua hilangkan atau redakan batuk share please?
Aku dah batuk almost 3weeks. Aku bukan nak berlagak, tapi aku memang type yang susah nak batok, demam dan selsema. Last aku batuk teruk macam nie masa tengah pregnant 7bulan kot.
Macam nak pecah perut, senak, sakit dada time tue tambah ada baby kat dalam. Fuhhh!
Pastu dah lah takleh makan ubat sebarang time tu kan? Pasrah aje lah. Last² aku pun tak ingat camne bleh baik batuk tue. hihihi.
Aku tak kesah nak cuba ape pun petua, asal aku dapat hilangkan or at least kasi kurang sket batuk nie. Malam tido tak nyenyak hoii, pastu kadang batuk² sampai muntah². Sakit dada, rusuk, penat tau batuk. Tambah plak batuk takde kahak. Nak nafas or batuk tu macam tak lepas aje.
Adalah few opinions yang aku dapat masa naik status kat FB hari tu. Tengkiu kepada yg respond.
Ada yang aku dah cuba pon, tapi tak berkesan. So, aku senaraikanlah kat sini yer kalau ada yang tengah mengalami situasi sama.

So aku buat list sket lah tips² tu yer:
1. Teh o' Limau Suam - Ni memang feveret aku, jangan cakaplah! Dah immune kot sebab selalu sangat minum.
2. Ubat batuk Cough-en - Aku dah cari kat farmasi area sini tapi takde. Nanti aku pegi town carik. Cuma aku consider ubat tu ok tak utk breastfeeding. Consider aje bukan #obses ok!
3. Madu - Dah abis sebotol setakat ini. Ada lagi 1 botol. Aku minum gitu aje, rasa melekat sangat pastu lagi gatal adalah, batuk tak berhenti.
4. Herba Cina - Ni tak try lagi. Tapi aku dapat bayangkan kepahitannya. Kalau takde choice gak, aku carik jugaklah nanti.
5. Ubat batuk Ibu & Anak - Ini tak berkesan langsung kat aku. Aku macam minum air manis jer. Ini kategori ubat sedap bagi aku.
6. Vitamin C - Aku memang amik Vit C. Pastu tambah plak hari tu ada selsema sket. Aku amik Redoxon. Berkesan, tapi untuk selsema je lah.
7. Avoid ice - Harussslah kan. Kalau minum jugak sendiri tanggunglah!
8. Ubat batuk Hurix Madu & Gamat - Baru beli semalam. Dah tinggal separuh botol. Adalah rasa kurang sket masa minum. Tp malam still jugak batuk menggila. Ubat ni pun kategori sedap. haha.


Sambungan...
9. Ice-cream - Aku penah jugak dengar org cakap, kalau teruk sangat, makan je ice-cream sebab kadang² yg racun tu lah penawar. Gitu peribahasa. Tapi aku tak berani takut lagi teruk. Kalau dah mild nak baik ok kot.
10. Berurut - Ini memang betul. Aku rasa nenek aku pun penah cakap kot. Tapi kalaulah aku tahu segala urat kat badan ni dok mana, kan best? Waaa, rasa nak balik mintak urut!
11. Buah nangka - Oiii, kalau aku tak batuk, kang badan berangin. Aku  memang spesis badan berangin. Jadi nangka & cepedak bukan feveret walaupun aku suka gila cempedak. Eh nangka bukan bergetah ke? Takut gatal aje.
12. Olive oil - Ok ni pun tak try lagi.
13. Check Tibi - Ini menakutkan. Tapi kalau berlarutan jugak, memang aku rasa aku akan check kat KK.
14. Madu + Limau Nipis - Belum try jugak. Soon!

Dan lagiii...
15. Kawasan berhabuk - Aku baru vacum satu rumah last week. Dan office aku pun aku rasa bebas habuk sebab aku selalu menyapu.
16. Ubat batuk Hova by Hovid - Aku tak jumpa kat farmasi sini lah. Esok kot kuar town, aku pi carik!
17. Madu + Air suam - Ok, dah 3 hari pegi office bawak madu + air suam. Best jugak. Tapi yang ni untuk kesan serta-merta lah. Masa nak batuk, terus capai memang lega. Pastu lamaaaa sket, datang balik. Sudahnya tak sampai separuh hari dah abis air suam madu. hihi.
Ade sesapa lagi nak share tips? Silakan.
Tapi jangan suruh aku minum yang bukan² macam tahi minyak ayam bagai. Eh?
Meantime, aku bertahan aje lah dengan beberapa petua yang aku rasa ok nie. Thank you all.
Selamat berhujung minggu!
 NotaChenta: Camno nak bermarathon esok ni dah batuk² nie?

7 comments :

  1. Tang aiskrim tu ko mkn aiskrim apa Qis.Bukan sembarangan tau. Setahu I aiskrim vanila je.

    I suggest, kalau ko berani, amik telur ayam kampung, telan gitu je. Bagi telur berlendir tu lalu kat tekak. Orang kampung kata, dia boleh cuci tekak sekaligus bagi elok batuk. Buat lah tiap2 hari sampai hilang.

    I suggest je tapi i tak pernah buat pun sebab I is geli dengan lendir tu apatah lagi bau dia. ;p

    Haritu Iman batuk teruk pun mak akak nak buat gitu, tapi dia tak berapa berani sangat sebab budak kan tak pandai nak telan benda yang bukan-bukan sangat.

    So, pergi klinik sedut kahak, makan ubat cair kahak dan ubat batuk je lah si kecik tu.

    ReplyDelete
  2. haah i dgr pun ice cream vanilla je yg berkesan

    ReplyDelete
  3. minum kicap letak limau kasturi

    ReplyDelete
  4. Mak saya ajar 1 sudu besar kicap n limau nipis/limau kasturi :)

    ReplyDelete
  5. Tq untuk info.dah seminggu suami dan anak batuk berkahak xbleh tido kesian tgk. 😖 nak cuba lah..

    http://ninafarhanawm.blogspot.my/?m=1

    ReplyDelete
  6. Madu adalah ubat yang baik untuk sakit tekak. Menurut satu kajian, ia juga dapat mengurangkan batuk dengan berkesan.

    ReplyDelete
  7. Nangka bagus... insyaallah hari ni mkn sok makin reda batuk.. nangka yg masak. Dan masih bergetah paling cepat kesan.

    ReplyDelete

Komen lah korang!