Friday, June 15, 2012

# Shopping: 2nd Hand @ Pre-loved Baby's Stuff

Assalammualaikum.


Sebelum apa-apa, aku nak buat disclaimer.
Anyone yang rasa tak suka 2nd hand / pre-loved items sila ketepi.
Kalau korang rasa korang lebih prefer SEMUA nak brand new atau barang baru, sila duduk diam-diam.
Aku bercakap atas sebab aku dah experienced membeli 2nd hand/pre-loved items.
And of course, ini adalah pendapat ikhlas aku sebagai seorang ibu + wanita! Cehhh,wanita gitu.
Kot-kot korang tak kenan itu-ini jangan salahkan aku plak. Okkay!?
Aku taklah banyak nau duit semua benda nak beli baru untuk anak.
Kadang-kadang memang betul ada yang cakap beli ajelah untuk first baby, nanti adik-adik boleh pakai.
Ye itu betul. Tak salah ape korang cakap/fikirkan. 
Tapi, meh aku tanya, agak-agaknya untuk 2nd baby, korang agak-agaklah boleh korang tahan tak nak beli brand new items untuk anak korang?
Lagi-lagi kalau time tu kedudukan kewangan dah okey, agak-agaknya beli baru tak?
For me, kalau time tue okkay, why not beli baru je kan? Kan,kan,kan? Betul tak?
So how about  mainan/toys kakak/abang dia tue? Pakai lagi tak agak-agaknya?
Bagi aku, few toys ok lah nak recycle utk anak 2nd, 3rd dan seterusnya, tapi ada jugak yang aku rasa tak payah or useless untuk di gunakan semula.

Ok fine, then what? 
Makanya, solution ialah,membeli di blog-blog/online shop yang menjual 2nd hand/pre-loved baby stuffs/toys.
Jangan ingat semua yang 2nd hand tue tak elok. Kadang tengok condition siap 10/10 lagi kau!
Ada yang tak bukak kotak pun ada.
Biasanya seller akan letak condition barang tue, cedera ke, retak menanti belah ke, calar balar luka ke, patah seribu hatiku ke! So pandai2lah korang membuat pertimbangan.
Kalau tak letak, korang boleh tanye. Cumanya, aku nak pesan, dah kalau nama pun preloved items, korang janganlah nak fussy sangat pulak kan. 
Kalau nak yg elok cantek molek sume, belilah baruuu. Sonang!

Preloved Kick n Play aku tak ingat beli mane. 



So, berikut adalah beberapa blogshop/FB page yang jual baby pre-loved items dengan harga yang berbaloi.
1. JuaiMurah Preloved
- So far, aku rasa tiap kali aku minat barang tue, aku tanye, mesti dah SOLD! Padahal macam baru 5minit aku tengok dia update. HAHA. Laku gila u alls! Aku penah beli FP toys kat sini. Highly recommended, good service! Tak gitu Puan Zaila? (Haha. Kantoi, aku tau ko beli ape mek!) 
Tips: Biasanya yang kat blog tue, lambat sket naik status SOLD. So, refer FB or nak lagi cepat SMS je, booking terus.
Link : BLOG JuaiMurah Preloved or FACEBOOK Juaimurah Preloved 

2. MyBabySell.com
- Bagi aku, ini platform terbaik untuk mommies yg nak cari 2nd hand stuffs or nak let-go barang2 preloved korang. Sebab aku pun buat. HAHA. Aku dah jual aku punya Baby Carrier Sweet Cherry yang orang bagi kat situ. Then, aku penah beli sterilizer Little Bean dgn harga RM80. Murah kan? 
Tips: korang SMS/email buyer mintak less lagi. Kalau dia memang betul nak let-go mesti tak kesah punya. Macam aku, baby carrier tu aku jual RM40 termasuk pos. Pastu duit tue masuk tabung Isya :)
Link : Website MYBABYSELL.com  OR FACEBOOK MyBabySell 

3. MyBundleToys2
- Aku pernah usha exersaucer kat sini, tapi masa tue macam 50-50 nak beli baru or nak beli preloved. Tapi aku prefer beli baru lah ;p So far, memang aku tengok blog ni sentiasa update dengan new post. Dan tiba2 aku nampak mainan baru untuk Isya *mata bersinar!* Haha.
Link : Blog MyBundleToys2

4. The Tot Toys
- Ini antara aku punya favourite 2nd hand shop. Aku beli Crib Musical mobile kat sini. Status cepat jugak naik. Lagi satu kelebihannya diorang ni ialah diorang ada kedai jugak. Aku rasa diorang beli jugak 2nd hand stuff. So, bolehlah tanye kalau korang nak let go barang or mungkin trade in. Kalau ada yg buat share plis :)
Link : Blog TheTotToys or Facebook The Tottoys
Ada lagi few blogs yang jual 2nd hand baby stuff nie dalam bookmark aku, tapi aku sekadar blogwalking je lah. Korang tengok lah sendiri ok? Aku malas. HAHA.

5. HugzKissesEveryday 
- Ok jugaklah. Tapi aku jarang jenguk.

6. AIN'S Preloved Items 
- Yang ni update jugak. Tapi aku takde benda yang berkenan. Jadi cuci mata je.
Last option korang pun tahu kot, pegilah mudah.my ke, lelong.com ke, ebay ke.
So mommies, selamat cuci mata! Berhati-hati membuat pilihan.
Alah membeli, menang memakai ;p
Nah ni haa gambar anak dara dengan play tent baru!

Sangat gila nak pakai spect sekarang, pastu jejoget. 
Bajet comel lah tue ;p


Esok malam, ade Dinner Staff UiTM.
Aku dapat masuk Top 5 pertandingan karaoke. Alhamdulillah :)
Lagu tak pilih lagi. Gasak lah! Aku semangat nak masuk rumah sewa baru. HAHA.
Happy weekend everyone!!
 BisikChenta : Sempat tak nak plan housewarming + kenduri + birthday party??

18 comments :

  1. nice info... lin pun suke preloved item... :)

    ReplyDelete
  2. wahh i lap uu laa..suka sgtt dgn link2 yg ko kasi..many thanks! =)

    ReplyDelete
  3. aini pun suka..skrg tgk hunting for playpen..tak jumpa lg yang berkenan..

    ReplyDelete
  4. slalu tgk Juaimurah tu tp xpernah beli lg..huhu..aku pon cm nk let go few ameer stuff...semak dah makin byk in, out x de hehehe..sume good conditions..

    ReplyDelete
  5. nice info:) hai..teringin sbnrnye nk dgr suara awok ni qiesh oi..

    ReplyDelete
  6. wahh tq for the link... kita pun suka beli second hand asalkan brg tue good confitions dah cukup bagus. baby kan guna pakai sekejap jee.

    ReplyDelete
  7. curlasss ko.. kt juaimurah tu cepat habis oiii. barang yg aku beli hari tu.. dier up je, terus aku call.. call ok.. giler kan.. service cepat giler.. hari ni bayar, esok sampai rumah!!! since aku beli kuda tu in advance, maka x bukak kotak lagi.. huhuh

    ReplyDelete
  8. aku ske hoii!!kekdg toys ni aku rse bek aku beli perloved je.xle ralat sgt klu iman xbpe nk men.hahaha

    ReplyDelete
  9. ada 1 group kat fb mmg khas utk pre-loved..kadang2 pre-loved ni pun dorang tak sempat pakai jd mcm baru la jugak kan..aku beli infant sleeper yg pre-loved tp seyesly mak aku ckp xmcm brg 2nd hand sebab elok lg..

    ni group fb tu..xtau la kl ko da tau..hee..tiap mggu aku akan bukak tgk..http://www.facebook.com/groups/105881886162644/

    ReplyDelete
  10. ngeheh. i kalau bab toys2 takpe nk beli 2nd hand.sbb i kedekut. boleh? abis la anak aku takde toys..kihkihkih.thanks for this info btw

    ReplyDelete
  11. yaaayyy..i penggemar 2nd hand stuff. n pernah beli 2 items dr juai murah n satu item dt tot toys. semuanya berpuas hati.

    ReplyDelete
  12. tak pernah beli lagi barang yg 2nd hand stuff nie..kekadang cantik lagi tengok cuma masa anak first dulu seronok beli untuk abang so sekarang adiknya main mainan nnd hand abangnya jer

    ReplyDelete
  13. Samala,yun pn suke jenguk preloved,satu lg aku nk tmnh,cekidaut..macammacamada.blogspot.

    Besjugak brg die!hehehehe

    ReplyDelete
  14. @ lin
    apelagi pegilah rembat 1-2 barang :)

    @ Amalina
    Hahaha. welcome. ko jgn meroyan pulak tgok barang2 tue.

    @ aini
    Hehe. takpe, survey dulu. mestilah nak cari yg best & kite berkenan kan? take ur time!

    @ etty
    kau pegi letgo kat mybabysell tue. aku letak brg dlm 2minggu dah jual woo.

    @ FF
    suka? apelagi, pegi lah belikan hafiy! :)

    @ Wani
    HAHA. takpayah lah dengar, tak best mane pun. suka2 jer nyanyi!

    ReplyDelete
  15. @ eila
    Eh,eila, lame tak nampak! yer betul tue,macam anak aku,cepat bosan, sebulan sekali ada je toys baru.

    @ zaila
    Wahh, beli in advanced. nanti dah bukak kotak share gambar plis. mmg pun juaimurah tu laju je wehh. aku kdg geram jer, padahal baru naik 5minit status, bile aku sms kate dah sold. demnn!

    @ Yumie
    Haah, itu betul jugak. kdg2 aku rase macam tak semua pun mainan tu isya main betul2. ade yg dicampak aje. hishh!

    @ Lisa
    HAHA. sekarang u ckp camtu. kang anak u dah keluar lain citenya. I pun dulu konon camtu, malas nak beli lah apelah, tapi beli jugak. bahaha

    @ Athi
    I pun puas hati dgn juaimurah so far. Ramai jgk yg suka 2nd hand stuff nie ye? I ingat i je yg cheapskate!

    @ mrs kayrul
    Ohh, kalau adiknya pakai, ok lah. takdelah rasa bazir sgt!

    @ Yun
    Ohh, thanks tambah. Nanti aku letak dlm list. Hihi.

    ReplyDelete
  16. klau ikut i..memang tak kisah..asalkan i tengok dulu sebelum beli..even on9..i suker gi amik sendiri..tapi asben i kesah ngan barang2 pre-love ni..bukan sebab untuk anak pertama bagai..tapi die ade pendapat die sendiri...jadi kalau rase2 i nak beli brg2 pre-love..kene senyap2 jer..huhu

    ReplyDelete
  17. babe, thanks buat post ni. aku mmg tgh cari online shop cari brng. kalau dapat yg 2nd lagi la aku suka.. thanks wei

    ReplyDelete

Komen lah korang!