Monday, November 10, 2014

Travelog: Honeymoon Sabah di Bawah Bayu (Part #01)

As salam.

Olla uolls.
Sebelum berkepuk tersimpan, baiklah aku up dulu cerita ini. Jika tidak nanti, tahun depan nak pegi honeymoon lagi (eh?) entry ni masih belum published.


Actually this-so-called-hornymoon motif utamanya ialah pergi melawat student praktikal. Tapi  tiba² (yeke tiba²?) macam terfikir plak best jugak kalau dapat pergi berdua kan. Lama weolls tak pergi jalan² berdua. Dating sekali-sekala tu ada lah tapi ni lain laa, honeymoon paham honeymoon? Lagipun tahun ni nak masuk 5tahun kawen, apa salahnya kan? Renew honeymoon setiap 5 tahun. Kalau ada rezeki tiap tahun lagi bagus.


Benda pertama aku confirmkan haruslah dengan kakak babysitter. Well, Alhamdulillah. Walaupun jauh dari family Allah kurniakan aku kakak babysitter yang aku dah anggap macam kakak sendiri. Sangat memahami, sangat bertoleransi. Of course, dia bagi greenlight :) Then, proceed next step!


Perkara paling penting, tapi paling lambat confirm ialah cuti laki aku. Ermm, biasalah laki mak kann. Susah nak cuti la, susah boss nak lepas la macam-macam aje masalahnya kalau bab nak mintak cuti. So, sebab cuti pun baru confirm, tiket flight pun baru booked a week before. Tiket flight beli untuk laki aku je, sebab aku punya semua ditanggung beresss, hehehe. Just set sama date dan sama flight je la. Nasib baiklah harga tak berapa nak mahal sebab baru lepas habis cuti sekolah.

Maka terbanglah kami ke Negeri Di bawah Bayu, berdua. Yer, berdua lebih baik!

Day 1 : 27 September 2014 (Sabtu)

Flight kitorang pagi gilerrr.
4.30a.m kitorang dah anta anak² pegi umah babysitter. 
5.00a.m dah sampai airport. Masuk je flight, mata dua² masa nie macam takleh nak angkat, dua² ready dah membuta HAHA. Lantakkan situ. 
Kitorang bantai tidooo, sampai la diorang kejut suruh breakfast. Oh, lupa kitorang naik Air Asia. So breakfast, nasi lemak weolls. Kenyangg! Memang target tak payah breakfast bila sampai sana.


Muka laki-bini testing kamera lepas kekenyangan dan baru bangun tido!

7.30a.m kitorang selamat mendarat di KKIA 2 (khas untuk AA). Sampai² terus contact kereta sewa. Aku dapat Saga BLM, RM100 untuk 3hari (tq Mr Hafezan tolong carikan!).




Sangat okkayy, kereta baru beb! Kereta sampai agak lambat sket, err actually awal dah tapi ade miscommunication sket. Kalau sesiapa nak cari kereta sewa kat Sabah, boleh contact no kat resit atas tu, or no ni yer --> 011-26693931 (Nik)

Lebih kurang 8.30a.m kitorang bergerak ke destinasi pertama.
Oh by the way, aku skip few tempat sebab masa 2012 dah pernah pergi. Tapi aku selit jugak lah entry pasal tu nanti yer. 

# Canopy Walk @ Poring Hot Spring, Ranau

- Perjalanan lebih kurang 2 jam. Jalan berbelok-belok, dan berbukit-bukau. Tapi yang best pemandangan dan udara segar. #TIPS: Mohon bawak asam² dan makanan yang hilangkan mabuk kepada yang cepat mabuk dan pening.

- On the way ke sana, akan jumpa Pekan Kundasang, Pekan Nabalu, Pekan Ranau. Kat Pekan Nabalu banyak jual souvenir. Ada yang cakap beli souvenir kat Pekan Nabalu mahal sket dari beli kat Pasar Phillipine, tapi aku rasa macam lebih kurang. #TIPS: Tawar je lah serendah yang boleh, dan kalau pandai cakap Sabah silakan hehehe! Aku tak singgah kali ni, sebab masa pergi 2 tahun lepas dah singgah. So skipped je terus.


Look-out point di Pekan Nabalu

View dari look-out point. Deretan kedai dalam gambar tempat beli souvenir

- Sampai di Poring Hot Spring, dalam pukul . Tujuan utama kami bukan nak mandi, nak berjalan je pun. So memang aku takde nak keluarkan baju spare ke ape.

- Entrance fee RM3/person, bayar kat pintu masuk. #TIPS: Entrance fee untuk masuk ke park je. Untuk canopy walk ke, orchid park ke, atau setiap park/pool yang kita nak masuk untuk mandi ke berendam ke ada charge lain jugak per head.

- Then kami pun berjalan masuk melalui kolam² yang ada kat situ. Ada beberapa kolam yang boleh nampak kiri kanan jalan on the way tue. Seingat aku yang outdoor pool tu ada yang air panas dan ada yang pool biasa (air sejuk), siap ada slide lagi. Yang indoor pool pun ada, dalam rumah macam ala² chalet, lebih privacy la. Masa aku datang kan weekend so memang agak penuh laa manusia.

- Sampai di pondok masuk ke Canopy Walk, kena bayar fees lagi. RM3/head dan nak bawak masuk any camera RM5, tak kesah la kamera handphone ke, DSLR ke, satu RM5. Aku ngan laki aku bayar RM5 je untuk 1 kamera hehe 

- Jalan nak ke pondok mula Canopy Walk tu naik bukit lalu jalan hutan, agak penat jugaklah. #TIPS: Silalah pakai kasut yang sesuai jika berhajat nak naik canopy walk. Sambil berjalan, macam biasalah kitorang snap gambar sana sini, kejap kamera, kejap kuar handset pulak HAHAHA Lebih kurang 30minit sampai la ke pondok mula, Pondok Manggas nama dia.

Memang muntah hijau la tengok gambar laki bini sakan sangat!

- Kt pondok mula diorang check tiket, check kamera bawak berapa. Masa kitorang nak start tu, ada 1 group budak² muda baru lepas jalan, ada sorang badan besar, kemain berhayun lagi weh jambatan tu. Ok seram! Tunggu diorang lepas baru kitorang jalan. Max person sekali jalan 6 orang tak silap.

Canopy walk ni gunakan concept suspension bridge (wahh gitu lecturer construction bercakap), tinggi lebih kurang 8-9 tingkat bangunan, ada 3 platform yang disokong oleh 3batang pokok besar. So far ok lah, aku tak gayat pun, cuma bila goyang beralun tue kena balance kan badan la. Kitorang sempat berhenti tengah² sorang pegang kamera sorang pegang handphone, posing tak nak kalah, pastu amik video lagi macam wartawan Majalah 3. 


Atas: Tengah² bridge sempatttt!
Bawah: Second platform.

- Lepas 20-30 minit selamat dah sampai hujung, pastu kitorang pun turun. Sebelum keluar dari park, kitorang terperasan ada banner "RAFFLESIA IN BLOOM NOW". So,pergila tanya dengan yang jaga kaunter tiket tu, dia cakap nak tengok Rafflesia kat Conservation Park, lalu padang pastu ntah mana lagi dia tunjuk, tapi dalam Poring Hot Spring tu jugak.

- Ingatkan la dekat, berpeluh ketiak wehh jalan. Ok positip, nak bakar lemak tepu! Dah la naik bukit, siap kitorang laki bini jogging sebab nak cepat sampai. Okay demi mu Rafflesia. Sampai pintu masuk kena bayar lagi RM10/head. Yerrr, demi mu, demi mu! Peluang seumur hidup katanyaa! Masa kitorang datang takde orang pun, so kitorang berdua dilayan macam ada personal tourist guide. Abang tu pun layan je la soalan² budak baru belajar kitorang. Ohh, baru aku tahu Rafflesia ni parasit rupanya. #TIPS: Kalau nak tengok Rafflesia kat kawasan rumah orang/private pun ada, just tengok² la signboard sepanjang jalan kalau ada. 


Boleh pulak lupa tepek gambau Cik Raffey ni kenn. tq kak Ain!
 Ni Rafflesia Keithii (kot!) kembang di hari ke-3. Lagi 2-3 hari layu lah dia. Rezeki iolls dapat tengok! 

- Habis tengok Rafflesia kedua² laki bini ini menuju singgah kejap tengok kedai souvenir kat tepi jalan luar dari parking hot spring. Takde yang menarik sangat.


CONSERVATION FEE - RM3.00/person
CANOPY WALKWAY - RM3.00/person
CAMERA FEE - RM5.00/each
ORCHID CONSERVATION CENTRE (RAFFLESIA) - RM10.00/person
TOTAL DAMAGE = RM37.00

# Sabah Tea Garden, Kpg Nalapak, Ranau

- 30minit perjalanan dari Hot Spring. Jalan agak lengang sikit, maybe takde banyak 

- Jalan masuk sangat tak mengalukan kehadiran orang. Pondok guard macam lama dah tinggal. Jalan naik tak berturap. Kalau korang imejin nak tengok view ladang teh macam kat Cameron Highlands, rentikanlah. Tak ado rupa langsung. Siap ada celah² ladang teh aku boleh nampak lalang. Pfttt! 

- Punah harapan mak jemah nak feeling hindustan berlari² kat kebun teh. Tu tak masuk lagi sumpah seranah orang sebelah aku yang dok bebel² pasal tourism la, pasal banner billboard kemain besar tapi tempat less maintenance. Ke masa kitorang datang je tak berapa nak cantik? Tapi memang ada 2 kereta sebelum kitorang pun patah balik, camne tuh? Ke expectation aku yang tinggi sangat?

- Aku ada baca blog², kata kat atas bukit ada cafe view ladang teh. Pastu ada yang komen stunning view, ntah mana yang stunning aku tak tahu. Harommm! Sumpah menyesal aku pergi! Punya menyesal sampai satu gambar je aku sempat snap. Nak tengok lebih korang pergi Google lah.

View Sabah Tea Garden tak berapa nak garden bagi aku!

Patutnya next nak pergi Tegal Fish Spa kat Kpg Luanti, tapi sebabkan frust yang melampau dan takut pisang berbuah sekali lagi dan membazirkan masa dan minyak kereta jer, kitorang patah balik la menuju ke KK.

On the way balik, gerimis mengudang, setengah area hujan lebat. Kitorang berhenti kat pekan Ranau untuk isi minyak. Kat KK tadi laki aku dah isi minyak, tapi dia topup lagi sebab senang, takut apa² kan. Pastu kitorang makan KFC je kitorang sebab nak yang cepat dan senang. Masa ni hujan lebat kat Ranau, makan sambil gigil² baju basah, kereta park agak jauh. #TIPS: Ada 2 stesyen minyak di Ranau -- Petronas dan Shell. Petronas besar & busy sket.

Lepas makan kitorang sambung perjalanan balik KK.
So entry pun sambung lah yer. HAHA. Kbai!

 Bila taip balik entry, rasa macam nak pegi sekali lagi. Acanerr?

13 comments :

  1. Replies
    1. Hahahaha camno lah bleh tetinggal. Penat aku dh edit. Lupa nak masuk. Tq kak remind haha

      Delete
    2. Haruslah nak tengok sebab aku dah beriya baca :p

      Delete
  2. update cepat...ehhehe padahal akak selalu ke sabah tapi tak sempat menulis pape

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aikkksss sy pulak. Akk tu lg byk berjalan hehe

      Delete
  3. wah.. kid duduk ngn sapo plak kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan akk ade mentioned kat atas, benda pertama yg akak confirmkan ialah babysitter. dia setuju nak jaga so akak proceed.

      Delete
  4. aku try kontek no keta sewa tu, tp tak dpt pulak... huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aikk tak dapat ke? aku mmg contact die je hari tu. no yg kat resit?

      Delete
  5. Wahh bestnyaa..hari tu aku pergi Sabah,tak sempat nak explore Ranau..macam rugi je kan..huhu..Seronoklah pergi berdua!sesekali ape salah nya kan..hehee

    ReplyDelete
  6. baca entry ni rasa2 mcm kena pergi honeymoon lagi sekali ni.. dah nak masuk 6thn kawin tp belum gi honeymoon kedua lagi:d

    tp mcm mana u ada kekuatan nak tinggalkan anak2 ngn babysitter?

    ReplyDelete
  7. baca entry ni rasa2 mcm kena pergi honeymoon lagi sekali ni.. dah nak masuk 6thn kawin tp belum gi honeymoon kedua lagi:d

    tp mcm mana u ada kekuatan nak tinggalkan anak2 ngn babysitter?

    ReplyDelete

Komen lah korang!