Thursday, March 7, 2013

# Tutorial - DIY Tutu Skirt (Rainbow Theme)

Ampun kan aku oii. Dah setengah tahun entry diperuk dalam draft. Akhirnya published jugak. HAHAHA.
Ok, saje je nak share walaupun aku rasa korang mesti malas nak baca! Tak pun dah Google jumpa kat belog lain. Syok sendiri ke ape aku nie? Lantak lah yang penting aku clear draft. 
Ok fine. Thanks Kak Ain (oh kau lah inspirasiku!) sebab buat entry diy tutu skirt yang kebetulan memang masa nak dekat birthday Isya tahun lepas. Aku dah dok mencari kaedah/method/cara paling senang sekali nak buat tutu skirt. Mula² aku ingat nak tempah, tapi aku melarikan budget ke tempat lain. Hehehe. Makanya gigihlah seorang ibu membanting tenaga empat kerat buat tutu skirt sempena hari lahir pertama anak sulongnya. (Isya kalau dah besar baca ni, sila sebak!) 
Start the tutorial! Sapa tak paham angkat tangan.
PART A : Bahan-bahan

1. Kain nett or Kain Tulle 
- FYI, kain nett yg keras sket biasa buat bunga sarung bunga telur tue lah. Kain tulle lebih kurang sama je, cuma dia soft sket la. Aku beli di KAMDAR, tu pun SA tu macam blur² aku cakap kain nett/tulle. Lantaklah kau aku pergi carik sendiri je lah. Hahaha. Jumpa this tulle type la. Kebetulan tengah sale. Harga asal 4ringgit kot tak silap aku (eh, perlu ke mentioned harga kat sini? #chanteksinsidejoke) 50% discount time tue. So memandangkan murah aku beli sekali 8 warna. Hahaha. Kata rainbow kannn?
2. Getah kain - Ikut suka nak guna berapa inci. Aku guna yang 1.5 inchi kot tak ingat
3. Gunting
4. Pembaris/Measuring tape
5. Benda² keras or bulat or yang ada shape - Aku ganas sket, guna kepala kerusi.
Hambik kau! Tamak nak kalerful sangat!
 PART B : Cara-cara

1. Ukur pinggang anak. 
- Pas dah ukur, boleh potong getah skirt tadi ikut ukuran. Lebihkan sikit kot nak ikat reben ke ape ke kan. Aku lebih kan dalam 5cm. Biar lebih pun takpe. Kang kalau dah siap acu balik kat pinggang anak, selebihnya potong lah!
2. Potong nett. 
- Ni pun ikut suka hatilah nak potong bape besar. Aku potong 2 inchi. Sebab aku bayangkan nanti akan potong tersenget² sebab kain dia lembut kan. So takut makin mengecik.
P/S: Nak lagi senang potong, korang gulung kain tue then potong 2 inchi.
Tu dia hasil yang telah di potong. Baru 5 warna hokey!
3. Proses menyimpul
- Haaa. Bab nie memang mencabar dah makan masa sket lah. Tapi dengan keazaman yang tinggi akan siap jugak. Aku rasa korang lagi paham kot tengok gambar. Aku explain kang berbelit je konar sana sini. Aku explain sket² aje ikut gambar!
1.  Amik riben, tindihkan dengan getah yg ikut ukuran pinggang anak tadi.
2. Kain yg dah siap potong. Aku guna 2 helai utk setiap ikatan.
3. Tariklah hujung yang bercantum macam dalam gambar tu, kasi ada hole.
4. Hahaha. salah numbering, Ni bile dah ketat korang tarik.
5. Ni bila dah masukkan hujung yg tak bercantum tadi, tarik kasi ketat.
6. Teruskan usaha, tarik menarik, simpul menyimpul. Susun rapat² ke, jarak ke, ikut sukahati.
ATAS : Beginilah susunan setelah siap. See the ribbon, aku lebihkan, pastu ukur balik kat Isya dan potong!
BAWAH : Tangan pengkau ke kain tu lembut sgt sampai potong pon comot! hihi

Birthday girl dan tutu skirtnya. Lasak sangat riben pun tak nampak cam riben dah!
Bila duduk nampak serabai sket. Belasah lah!
Oh, lupa nak kredit. Aku pun belajar dari orang oii. Kau ingat aku hebat sangat, bangun² tido dapat ilham terus buat, jadi? Kalau agak² tak paham aku punye tutorial, nah amik LINK INI atau LINK NIE atau DI SINI. Pergi cuba sana diam². Alahh, kalau dah dapat step, kejap je buat. Aku buat sambil nengok tv, tau² dah sampai ujung.
Yess, berjaya menyempurnakan entry ini. Ok dah bai! Selamat mencuba! 
 NotaChenta : Misi meng'clear'kan draft bermula. Sedialah korang muntah dengan entry aku!

5 comments :

  1. heee comels je tutu kalerfull.nt nk buat kat princess gak.

    ReplyDelete
  2. ternganga aku baca.aku igt beli. huhu. rupanya buat!!! mak oi kreatif gile. balik la semenanjung makcik balkidz. bole jd party planner Hannah bday 1yr. #makdiamalas

    ReplyDelete
  3. Kahkahkah.

    Apasal ko tak post je pasal DIY ni time umur Isya masuk dua tahun Qis? *perli

    Apepun, ko buat lagi cantik lah dari yang I buat. Syabbas ye!

    ReplyDelete

Komen lah korang!